عيد الحب

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

default عيد الحب

مُساهمة من طرف amr_shawa في الثلاثاء فبراير 12, 2008 10:38 am

وانا قعدة بتفرج على التلفزيون اكتشفت ان عيد الحب حيطل علينا يوم الاربعاء ,عشان كدة التلفزيون, الراديو , النت و المحلات اعلنوا حالة تاهب قصوى للمناسبة اللي اكتشفت انها مهمة و انا اللي كنت نايمة و مش دارية بحاجة و اللي زاد من صدمتي سباق المحلات على الاعلانات و طبعا من اجل هذهالمناسبة المقدسة و انا اللي مش دارية , المهم في اعلانات مهزلة بتبين مدى ذكاء اصحاب المحلات , و الاعلان ده بيقول ,مش فاكرة نصه الكامل و ذلك بسبب الزهايمر اللي بقى عندي و دا واضح, المهم انه كان بيقول عايز تشتري لحبيبتك هدية خدلها شكولاطة او دبدوب ولا اقولك اشتري لها موبايل عشان تسمع صوتها كل يوم, اللي متقالش في الاعلان ده كان احسن يقولو , اشتري لها بيت و قابلها فيه كل يوم ولما لا اقضوا الليل هناك.

و في واحد ثاني بيقول هدايا عيد الحب من 1000 جنية لغاية 5000 جنيه , و في ناس مسكينة مش لاقية تاكل و عمرنا مسمعنا عنهم,وفي اطفال يتامى ملهومش اهل و مافيش حد فكر يروح لهم بهدية يفرحهم بيها و كده حيفرح ربنا و حيرضى عنه, وفي ناس حتدفع كل ده في دبدوب ولا في شكولاطة و دي حاجات بالنسبة لي مالهاش قيمة حعمل ايه بدبدوب؟؟ ولا بشوكولاطة؟ و لا بوردة ؟بس بيني و بينكم انا اتصدمت لما شفت الاشهارات دي ولا البرامج . اللي ملهاش كلام غير عيد الحب و الافكار اللي بيدوها للشباب و اللي على رايهم افتكاسات فعلا, اما الشارع فحدث و لاحرج المحلات كلها احمر في احمر و الهدايا المهم اللون الاحمر هو السائد بس بصراحة انا اللون ده مش بيعجبني ,,, بس الحمدلله انا مش مقتنعة بالعيد ده و مش بجيب هدايا و مافيش حد بيحرجني و بيجيب لي هدية عشان صحباتي عارفين موقفي من ده و بالمناسبة هو نوع من الادخار ههههه ,, بس الصراحة مش عارفة الحاجات دى دخلت عندنا ازاى و مش قادرة افهم هي الناس مش قادرة تشغل مخها لمرة واحدة وتعرف ان ده كل كلام و مش موجود في ديننا, و الله ده احنا ناس لازمنا قرن عشان نتغير و نشيل الحاجات الدخيلة علينا, المهم ربنا يستر علينا و خلاص.

amr_shawa
عضو جديد
عضو جديد

ذكر
العمل/الترفيه : طالب
المزاج : الرومانسية
مزاجي :

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة